Don't Miss

    Als de NS ontspoort, mogen we ze dan wisselen?

    By on 24 januari, 2013

    dong-Dong-DONGGGG

    “Reizigers, hier volgt een mededeling: de trein richting Nijmegen heeft door een wisselstoring vertraging opgelopen. Tot de problemen zijn opgelost hanteren we een aangepaste dienstregeling. De eerstvolgende trein richting Nijmegen vertrekt over 2 uur van spoor 1. Onze excuses voor een eventueel ongemak. Einde van deze mededeling”.

    dong-Dong-DONGGGG

    Godverdomme!!! Daar sta je dan met je extra warme kleding kapot te vriezen op het perron. Om je heen zie je mensen met verkleumde handen een poging doen om de gevoelloze vingers richting de juiste nummers te duwen teneinde de baas te bellen: ‘het wordt wat later baas. Ja .. alweer!’. Dan maar snel dat verwarmde hok in, voordat de snot uit je verkouden hoofd als een ijspegel aan je neus hangt te bengelen. Een echte stalactiet! Tenzij je op je hoofd gaat staan uiteraard, want dan is het een stalagmiet. Ach, details .. een kniesoor die daarover valt. In die vierkante container met ramen zitten inmiddels 30 mensen ongemakkelijk met de telefoon te spelen of in een boekje te bladeren. Verveeld probeer je een blik naar buiten te werpen, maar de inmiddels gevormde condens heeft de ruiten in nevel gehuld. Met dank aan die 30 hijgende Labradors binnen. Van ellende haal je maar een bakkie pleur en een uitgedroogd smaakloos broodje voor een klein vermogen en je ploft op een ongemakkelijke vastgeschroefde stoel. Aha, niet alleen een bevroren reet, maar nu ook een houten. Voor nu gaat dat nog, gevoel zat er allang niet meer in je onderste. Naast je zitten twee studenten wat te mopperen..

    “Ik had gisteren per mail wel de aangepaste dienstregeling doorgekregen, maar die zei toch echt dat de trein van 7 uur WEL zou rijden!”.
    ‘Hmmm… dan zullen ze dat wel weer veranderd hebben?’
    “Oh, een aangepaste-aangepaste-dienstregeling dus!”
    ‘Mag je het eigenlijk wel een regeling noemen als er niets is geregeld?’

    Ze lachen er een beetje schaperig over. Wat moet je anders? Wat een ellende! De reizigers die in de tussentijd tevergeefs komen opdagen voor de geplande trein per 30 minuten verzamelen zich ook allemaal in de ruimte. Inmiddels dus 120 gestrande reizigers in dit dampende hok.

    Uiteindelijk komt de trein, al is het niet de verwachte extra lange tjoeketjoek. Het is dezelfde miniatuur veewagon die anders ook was verschenen.. ware het dat er nu 4 x zoveel mensen in moeten. Deurtjes gaan open .. en wat denk je? Op alle vorige stations zijn ook 4 x de normale hoeveelheid mensen ingestapt. Stoelen bezet, gangpad bezet, er hangen al mensen in de bagagerekken. Je gaat ineens anders denken over die vrachtwagens die wel eens op de snelweg passeren met varkens zij-aan-zij. Hoewel die het eigenlijk beter hebben; ze krijgen frisse lucht.

    Nou, duwen, proppen, ellebogen gebruiken .. en op zoek naar die vierkante decimeter … hij moet er ergens zijn. Daar? Nee. Iets naar links? Auw, ook niet. Fucking hell! Waar kan ik uitstappen? Helaas, te laat, de deuren sluiten zich. Op het perron blijven een aantal mensen achter waaronder een oma met rollator die haar kleinkinderen eindelijk weer eens wilde zien. Misschien komende zomer nog een keer proberen ouwe … als je dan tenminste nog leeft. De NS interesseert het verder niet, al was oma met rollator op het dak gaan zitten.

    Nou oké, je zit in de trein, maar of je er vrolijk van moet worden? Overal kramp, en in bochten moet je jezelf noodgedwongen aan een hele lelijke vrouw vastklampen om niet omver te donderen. Deze blijft de rest van de reis lekker dicht in je buurt; tuurlijk! Links van je staat een dame die in parfum heeft gedoucht deze ochtend. De sterke geur verbrandt bijna het binnenste van je neusholtes. Snel het gezicht afwenden naar rechts. Nee hè: oud zweet op rechts!  Niet te harden. Ondertussen zit iemand tot aan de vingerkootjes in zijn neus te boren. Je wilt nog roepen “Doe het niet!!!” maar het is al te laat. De sliert is via de vinger weer in de mond verdwenen. I am in hell. Kill me please. Now?

    Maar goed, de NS c.q. PRORAIL valt niets te verwijten. Het werd winter, het vroor en er was sneeuw. Die hebben we pas 1 miljoen jaar in Nederland, dus tja .. dat kwam natuurlijk als een complete verrassing. Dat KON je domweg niet zien aankomen. Sjonge jonge jonge! Een paar centimeter sneeuw en een paar graden vorst.  Nou, whoeptidoe .. stelletje domkoppen. In Zwitserland denderen de treinen op dat moment gewoon vrolijk op schema. Sterker nog .. ze geven nog even extra gas, puur voor de lol. Meters sneeuw, terwijl je muts bijna in tweeën breekt van de koude. Maar nee, in Nederland raakt het spoor ontregeld omdat er twee sneeuwvlokken en een blokje ijs op de rails zijn gaan liggen. De NS weigert gewoon net als in de Alpen elektrische wisselverwarmers aan het schaffen ipv de op gas gestoken. Te duur! Uhu .. en ondertussen komt openbaar vervoer Nederland lekker een paar uur te laat op het werk, en moet een paar uur eerder stoppen met werken .. als men nog graag zou willen eten voor 11 uur ’s avonds. Of misschien de kinderen nog even had willen zien?

    Na een slopende, dampende en hoogst irritante reis ben je eindelijk, na een slordige 3 uur, op je werk. Daar hoor je dat de projectvergadering is afgelast omdat de meeste mensen niet op tijd konden komen vanwege de vervoersproblemen.

    RUK!

    We kunnen van geluk spreken dat al dat water om ons land heen wel serieus wordt genomen. Die dijken werken kennelijk wel! Zit me net af te vragen: als die dijken zouden breken staat half Nederland onder water. Hoe zit het met onze rails dan?

    Zijn die waterbestendig?

    Als we de NS willen wisselen, krijgen we dan ook een storing?

    © 2013 – 2014, BrainDump. All rights reserved.

    About BrainDump

    Hersenspinsels en overpeinzingen vermengd met het nodige cynisme en sarcasme. That's me!